Gehoord: hoe je mensen het gevoel kunt geven (3 min)

Video waarin Matt Heard uitlegt: hoe je mensen het gevoel kunt geven (4 min)

Als mensen een gevoel of gedachte hebben, willen ze zich gehoord voelen. Als ze dat niet doen, zullen ze wrok voelen.
Hoe zorg je ervoor dat mensen zich gehoord voelen? Door diep te luisteren en vervolgens actief te erkennen wat ze zeggen (of nog beter, wat hun werkelijke gedachten zijn).
Maak je eerst klaar om je getriggerd te voelen (d.w.z. woede, angst, verdriet). Zeg tegen jezelf dat als deze emoties komen, ze je slecht advies zullen geven. Stel je in plaats daarvan een glazen kast voor rond de persoon met wie je praat. Alles wat ze zeggen, zal die vitrine niet verlaten. Niets ervan raakt je. (Dit is een cruciale stap, want als je getriggerd wordt, kun je de persoon niet het gevoel geven dat hij gehoord wordt. In feite zul je het tegenovergestelde doen.)
Ten tweede: vraag de persoon om uit te drukken wat zijn gevoelens en gedachten zijn. Wees echt aanwezig bij de persoon naar wie je luistert. Zet eventuele afleidingen weg. Maak het uw hele bedoeling om volledig te luisteren om het te begrijpen, en niet om meteen te praten/reageren.
Ten derde, erken wat ze zeiden door …
Als ze je feedback proberen te geven (of gewoon boos op je worden), dan ...
Bevestig dat je het goed hebt gehoord door te zeggen: 'Ik denk dat ik je hoorde zeggen...' Vat samen wat ze zeiden of schreven. Zeg dan: "Is dat juist?" Als ze 'Ja' zeggen, ben je klaar.
Als ze 'Niet helemaal' zeggen, vraag ze dan om het te herhalen totdat je het goed kunt samenvatten.

Als je eenmaal goed hebt samengevat wat ze zeiden, kun je zelfs dieper gaan door te vragen: 'Is er nog meer?'
Je kunt dieper en dieper blijven gaan door dit proces te herhalen totdat de persoon zegt: “Nee, dat is het.” Als je de persoon toestaat helemaal tot de kern van het probleem door te dringen, heeft hij of zij meestal een ah-ha-moment dat het probleem bijna vanzelf oplost.
Als je bij het herhalen naar het gevorderde niveau wilt gaan, beschrijf dan ook het gevoel dat ze ervaren. Doe dit door zelf de emoties te voelen en de gedachten in je hoofd te uiten als jij in hun situatie zat. Ga hier voor groots. Overdrijf de gedachten. Gebruik scheldwoorden. Bedenk dat ze bang zijn dat je boos wordt als ze zeggen wat ze echt denken (en dan wraakzuchtig worden). Ze hebben dus hun gedachten afgezwakt toen ze het zeiden. Als je het nog zachter zet, zullen ze zich niet gehoord voelen. Maar als je het daarentegen versterkt, zullen ze waarschijnlijk zeggen: "Nou, zo extreem is het niet." Maar ze zullen zich gehoord voelen. En ze zullen veilig zijn als ze zien dat, ook al dacht je dat ze de versterkte versie zeiden, je niet boos werd.
Voorbeeld:
Wat werd er gezegd of geschreven:
'Ik zou willen dat je niet in woede handelde.'

Wat zit er waarschijnlijk in hun hoofd:
"Godverdomme, waarom moet je altijd zo'n pestkop zijn? Laat mensen praten en wees in ieder geval zo beleefd om niet boos te worden op degenen die je vertellen wat je moet horen, terwijl de anderen in stilte ineenkrimpen!"
Zeg nogmaals: "Is dat juist?" Als ze 'Ja' zeggen, ben je klaar.
Als ze 'Niet helemaal' zeggen, vraag ze dan om het te herhalen totdat je het goed kunt samenvatten. Als je eenmaal goed hebt samengevat wat ze zeiden, kun je zelfs dieper gaan door te vragen: 'Is er nog meer?' (Er is bijna altijd meer!)
Nadat het bovenstaande proces is voltooid, vraagt u de persoon om te bevestigen dat u het correct hebt gedaan: 'Voelt u zich gehoord?'

  1. Als ze iets pijnlijks vertellen dat er in hun leven gaande is...
    Herhaal niet wat ze zeiden. Zeg in plaats daarvan: 'Ik kan me voorstellen dat je je voelt...' En probeer je dan eerlijk voor te stellen wat ze voelen en denken. Druk dat uit.
    "Is dat juist?" Als ze 'Ja' zeggen, kun je zelfs dieper gaan door te vragen...
    "Is er meer?" Of nog beter…
    "Er is meer. Vertel me alsjeblieft meer.” Want er is bijna altijd meer!
    Als ze 'Niet helemaal' zeggen, vraag ze dan om het te herhalen totdat je het goed kunt samenvatten. Als je eenmaal goed hebt samengevat wat ze zeiden, kun je zelfs nog dieper gaan door te vragen: 'Vertel me alsjeblieft meer.'

Wat als iemand niet wil zeggen wat hij voelt of denkt? Geen zorgen, je kunt ze nog steeds het gevoel geven dat ze gehoord worden. Je moet je voorstellen wat ze denken en dat zeggen. "Ik kan me voorstellen dat je zoiets denkt als...." En dan: "Is dat juist?" Als ze 'Ja' zeggen, ben je klaar.
Als ze 'Nee' zeggen, vraag hen dan wat hun gedachten zijn. Nu ze hebben gezien dat je niet boos wordt, is de kans groter dat ze het delen.
Als ze nog steeds niet delen, kun je proberen hun gedachten opnieuw voor te stellen. Herhaal dit totdat ze wel delen en je het correct hebt weergegeven.

Dit is het krachtigste hulpmiddel dat ik ken om vertrouwen en verbinding te creëren. Mensen willen zich gehoord voelen. En ze kunnen alleen weten dat je ze hebt gehoord als je hun woorden (of, beter nog, hun gedachten) tegen hen zegt. Vreemd genoeg heeft deze stap meer impact dan het reageren op hun feedback of het helpen oplossen van hun probleem.

Omgekeerd, als u het gevoel heeft dat iemand met wie u praat u niet hoort, kunt u eenvoudigweg vragen: “Om er zeker van te zijn dat ik goed communiceer, kunt u alstublieft herhalen wat u mij hebt horen zeggen.” Als dat te bot aanvoelt, yo

Gehoord laten voelen